C’est bonard! - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu C’est bonard! - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu

C’est bonard!

Door: Marlieke Dietz

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

03 Februari 2012 | Zwitserland, Genève

Dat is de kortste samenvatting die ik je kan geven over mijn eerste dagen. Niet alleen waren de afgelopen dagen echt bonard; het laat ook zien dat ik al volledig geïntegreerd ben! Zwitserse jongeren gebruiken deze uitdrukking namelijk om aan te geven dat iets ‘chill’ is. Als ik het hierbij laat, krijg ik vast commentaar, dus ik zal iets gedetailleerder vertellen over mijn eerste indrukken.

Wonder boven wonder zijn we afgelopen zaterdagochtend slechts tien minuten later vertrokken dan gepland. Respect voor Danique, die al vóór zes uur aanwezig was om me uit te zwaaien! Van de reis kan ik me verder niet veel herinneren, maar mijn vader heeft vast flink doorgereden, want we waren rond vier uur (geloof ik :P) al in Genève. Toen was natuurlijk het moment aangebroken dat ik mijn huis voor de komende drie maanden voor het eerst zou zien. Mijn eerste reactie? “Arme Tim…” Tim is de Geneefse student met wie ik van kamer gewisseld ben, dus die op dit moment in mijn kamer in Leiden woont. Hij zal vast even moeten wennen, want ik heb het gevoel dat ik in een viersterrenhotel terecht ben gekomen! Het huis ligt midden in het centrum van Genève aan een gigantisch plein met de vorm van een wiebertje (zoals mijn moeder het treffend noemde), tegenover een kroeg waar veel geneeskundestudenten komen en het is een kwartier lopen van het ziekenhuis (zie kaart). Er loopt een wenteltrap (!) naar het appartement dat ik met 3 huisgenoten deel. De kamer zelf is twee tot drie keer zo groot als mijn kamer in Leiden en bevat zelfs een open haard. Ik denk dat nu iedereen een totaal ander beeld in zijn/haar hoofd heeft, dus misschien is het slim om nu gewoon mijn mond te houden en jullie de foto’s te laten bekijken ;).

Na het verslepen van mijn gigantische hoeveelheid bagage, heb ik het resterende deel van de zaterdag en zondag samen met mijn ouders lekker de toerist uitgehangen. Daar hoort natuurlijk het dineren in restaurants met typisch Zwitserse rösti (zaterdag) en kaasfondue (zondag) bij. Het oude centrum is heel mooi, maar waar Zwiterland bekend om staat – de banken en horlogemakers – vind je vooral langs de boulevards aan het meer. Daar struikel je ook over de porches en winkels waar schoenen uitgestald staan op zachtere kussentjes dan waar ik ooit op heb gezeten. In het ‘normale’ deel van Genève struikel je eerder over de pharmacies. Ik moet nog uitzoeken of dat nou komt omdat iedereen hier zo vaak ziek is, of omdat ze de uithangborden met groene kruizen zo mooi vinden. Zondag heb ik ook mijn eerste pot jam voor (omgerekend) 5 euro gekocht. Even om een indicatie van het prijsverschil te geven…

Na zondagavond afscheid te hebben genomen van mijn ouders, begon maandag om 9.15u de introductie voor alle Leidse studenten (Edith, Evelien, Maxime, Nina, Robert, Shaaji, Thomas en ik) op de universiteit. En ik maar denken dat we rustig zouden beginnen met een ochtend uitleg over problem-based learning… Over die ochtend had ik helemaal gelijk, maar we moesten het geleerde natuurlijk meteen in praktijk brengen, met als gevolg dat ze ons pas 18.30u lieten gaan! Ik kan niet zeggen dat ik er van begin tot eind volledig met mijn aandacht bij was (vooral het Engels met een Frans accent bleek de laatste uren moeilijk te volgen), maar ik weet nu wel wat problem-based learning (probleemgestuurd onderwijs) inhoudt. Het is namelijk een heel ander systeem dan ik in Leiden gewend ben. Op wikipedia staat zoals altijd een prima uitleg, maar ik zal hier voor de luie mensen ook even een korte samenvatting geven.
Aan het begin van een werkgroep krijg je een casus die je samen met je werkgroepgenoten gaat analyseren. Als volledig duidelijk is wat de leerdoelen zijn, is het de bedoeling dat je zelf de antwoorden op die leerdoelen gaat zoeken in de opgegeven literatuur in gemiddeld tien uur zelfstudie. In een tweede werkgroep bespreek je met elkaar wat je geleerd hebt en probeer je samen op te lossen wat je niet snapt. Dat is wel even wat anders dan maximaal een uur voorbereiding voor een werkgroep waarin je de begeleider alles laat vertellen wat je moet weten!

Als supergemotiveerde studenten zijn toen natuurlijk de hele dinsdagmiddag in de bibliotheek zitten studeren, maar niet voordat we ’s ochtends de halve stad door gehobbeld zijn (in de sneeuw) om een collegekaart, OV-kaart en SIM-kaart te regelen. Voordeel: ik kan nu zeer goedkoop naar Nederland smsen! Dus voor iedereen die me mist: +4176 252 92 20 is het nieuwe noodnummer ;).

Ik heb weer eens bewezen dat ik heerlijk kort van stof kan zijn. Gelukkig heb ik gehoord dat iedereen in Nederland de afgelopen dagen alleen nog maar binnen bij de centrale verwarming zit, dus hebben jullie alle tijd om mijn verhaal te lezen! :P Tenzij jullie natuurlijk even grote bikkels zijn als ik. Vanochtend heb ik namelijk samen met Nina hardgelopen met een temperatuur van maximaal -5ºC :). Heerlijk! Alleen jammer dat ons plan om zaterdag te gaan skieën/snowboarden niet doorgaat vanwege de kou en lawinegevaar. In de volgende blog horen jullie wat we in plaats daarvan zijn gaan doen!

Liefs,
Marlieke

  • 03 Februari 2012 - 00:18

    Joachim:

    Hee Marlieke, leuk geschreven stukje. Veel plezier in Zwitserland de komende maanden!

  • 03 Februari 2012 - 07:26

    Meia:

    Geweldig leuk verslag! Bij terugkomst bij de drukker brengen. Veel plezier/goede aandacht!:-)

  • 03 Februari 2012 - 08:42

    Suzanne:

    Deze medebikkel heeft gisteren 60 km gefietst bij gevoelstemperatuur -boelveul. Was wel supermooi en we vonden onderweg gelukkig de ideale opwarmbakker! B)
    Is het trouwens echt Geneefse? Klinkt bijna net zo stom als Trinidad&Tobagoër...
    We skype soon! kus

  • 03 Februari 2012 - 09:05

    Wouter:

    He nou moet ik ook kaasfonduen!

  • 03 Februari 2012 - 09:55

    Elly:

    Je hebt me een leuke koffiepauze bezorgd!
    Dat skieën komt nog wel een keer hoor. Er zijn genoeg musea, daar is het zaterdag vast aangenamer.

  • 03 Februari 2012 - 10:36

    Kyra:

    Hey meid!

    Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal doet en dat je 't 'chill' vindt, als volledig geïntegreerde student! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen!

    Veel plezier, succes en studeerze!

    Liefs,
    Kyra

  • 03 Februari 2012 - 11:39

    Marion:

    Hoi Marlieke,

    Wat een leuke verhalen alweer, ik ga je volgen de komende maanden hoor en naast de studie natuurlijk ook heel veel plezier!

    Marion

  • 03 Februari 2012 - 11:52

    Eefje:

    Heey Marlieke, klinkt allemaal goed! Veel plezier nog:)! X Eefje!

  • 03 Februari 2012 - 15:06

    Danique:

    Hee Marsje!
    Hartstikke leuk om een eerste indruk te krijgen van je leventje daar.
    Had nooit verwacht dat je helemaal naar Geneve moest gaan om een keer iets voor je studie te doen, maar de wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit! :)
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Liefs

  • 03 Februari 2012 - 17:02

    Oma En Opa Dietz:

    Leuk verhaal,ik heb ook nog een berichtje gestuurd,maar weet n iet of je dat ontvangen hebt.
    Wil je Ineke ook op je mailinglist zetten?
    We zitten nu hier ook in de sneeuw!en 800
    km file.
    We kijken uit naar de volgende aflevering van je verhaal.

  • 04 Februari 2012 - 18:59

    Wil En Jos:

    Hoi Marlieke

    Dat ziet er fantastisch uit. wat een mooie kamer!
    En hoewel je hard moet werken zo te lezen, klinkt het ook heel leuk. We blijven je volgen, heel veel plezier daar ennne...natuurlijk gefeliciteerd met de verjaardag van Suzanne.

    ciao (o, nee dat is een ander land....)

    dag

    Wil en Jos

  • 05 Februari 2012 - 20:09

    Lobke:

    Hee Marlieke!
    Je eerste Frans is alweer opgehaald ;) Mooi zo! Geniet ervan daar! Dat zal vast wel lukken zoals ik nu je eerste indrukken lees ;)
    A plus!!

  • 05 Februari 2012 - 22:10

    Ineke Dietz:

    Ah.. Aankomst met een persoonlijke kruier ;-) en zo te zien je intrek genomen in het Astoria?
    Nou meid, genieten dus! En boelveul problem based leren natuurlijk (smile!!)
    Skiën en snowboarden ga je beslist ook wel van genieten, de winter duurt nog lekker lang! Hier wordt volop geschaatst!
    Ik heb genoten van je wederom leuke verslag en kijk nu al uit naar de volgende!
    Maak je nog een foto van je uitzicht op het plein? liefs Ineke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Genève

Studeren (?) in Genève

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2012

C'était bonard!

23 April 2012

My life...

10 April 2012

Interrailen door Zwitserland

02 April 2012

Rare jongens, die Zwitsers

28 Maart 2012

Servetten kunnen wel ijshockeyen
Marlieke

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 30128

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 26 Oktober 2015

Oogheelkunde in Vietnam

17 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Vrijwilligerswerk in Kameroen

28 Januari 2012 - 30 April 2012

Studeren (?) in Genève

Landen bezocht: