Homofeesten en chocolade(pasta) - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu Homofeesten en chocolade(pasta) - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu

Homofeesten en chocolade(pasta)

Door: Marlieke Dietz

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

11 Februari 2012 | Zwitserland, Genève

Het is heel cliché, maar ik kan niet anders zeggen dan dat de tijd hier echt voorbij vliegt! Ik heb ook weer zoveel te vertellen dat menig Nederlander wiens leven zonder mij toch wel saai is geworden, zich even kan vermaken ;). Mijn vorige blog sloot ik af met de belofte te vertellen wat ik afgelopen zaterdag had gedaan. Dat ga ik ook zeker doen, maar ik moet echt even beginnen bij de vrijdag ervoor…

Na de laatste werkgroep van de introductieweek (dat was rond vier uur ‘s middags), kwamen onze twee begeleiders opeens met een grote kar vol eten en drinken binnen! Dat noem ik nog eens een vrijdagmiddagborrel: stokbrood met drie verschillende soorten kaas, iets wat op rookvlees leek, nootjes, paaseitjes, chips, cola, wijn, bier en ik ben vast nog wat vergeten. Super lief! We hebben die gigantische hoeveelheid voedsel uit beleefdheid natuurlijk alle eer aangedaan, met als gevolg dat niemand meer zin had in avondeten. Alsof deze afsluiting van de week nog niet feestelijk genoeg was, zijn we ’s avonds met een paar meiden nog even naar ‘l’éléphant dans la canette’ geweest. Deze kroeg heeft drie voordelen. Ten eerste komen er veel geneeskundestudenten, ten tweede bevind het zich tegenover mijn huis en ten derde is een halve liter bier 5 CHF (ongeveer €4,-), wat hier naar verhouding zo goed als gratis is. Ik was vrijdag vooral heel blij met het tweede punt, aangezien ik al de grootste moeite had de straat over te steken door de verschrikkelijk harde wind!

De ijskoude noordoostenwind, die ze hier ‘la bise’ noemen, was zaterdag nog niet gaan liggen, waardoor ik plotseling toch blij was dat de ski-excursie niet door was gegaan. Met een gevoelstemperatuur van –25/-30ºC zijn wij stoere Nederlanders toch de stad in gegaan om de toerist uit te hangen. Een paar bikkels zijn zelfs de torens van de kathedraal op geweest, maar omdat ik dat de zondag ervoor al had gedaan, kon ik gelukkig beneden blijven :P. Echt lang hielden we het buiten uiteindelijk toch niet vol, dus zijn we onze bevroren vingers op gaan warmen in het musée d’art et d’histoire. Prachtig, het gebouw alleen was al de moeite waard! Ik heb nog niet eens alles gezien, dus ik ga er ook zeker nog een keer terug. Gelukkig mag dat ook van mijn portemonnee, want alle musea schijnen hier gratis te zijn.
’s Avonds zijn we naar een homofeest geweest. Ja, je hoort het goed. Een echte! Hoe we daar bij kwamen? Nou, eigenlijk was het een foutje… Enige luiheid had ervoor gezorgd dat wij niet hadden uitgezocht door wie het feest werd georganiseerd. Pas nadat we de kaartjes besteld hadden, kwamen we er dankzij een localo achter dat 360º (de organisatie) hét tijdschrift voor homoseksuelen in Zwitserland is. Ik denk dat met ons de helft van de aanwezige hetero’s wegging, maar gezellig was het zeker! :)

Maandag begon om 8.15u ons eerste college met alle Geneefse studenten. Omdat wij Nederlanders natuurlijk super gemotiveerd waren (of gewoon bang dat we de collegezaal niet konden vinden), waren we er bijna allemaal al om acht uur. De docent was er ook al en kwam meteen op ons af om een praatje te maken. Heel leuk en aardig, tot hij ons met een uitnodigend gebaar en een brede glimlach vroeg om voorin te komen zitten… Daar kun je natuurlijk geen nee op zeggen, met als gevolg dat we het hele college 100 paar ogen in onze rug voelden prikken. Ja, ik voel me wel een beetje bekeken, maar iedereen is hier zo hartelijk dat ik het niet erg kan vinden :). Om iedereen een beetje tegemoet te komen gaf de docent het eerste uur college in het Frans (met een Italiaans accent) en het tweede uur in het Engels (met een Italiaans accent). Het eerste uur was beter te volgen…
’s Middags zijn we op aanraden van een huisgenootje naar Versoix gegaan. Dat is een dorp aan het meer van Gèneve waar de kou en de golven door ‘la bise’ een prachtig schouwspel hebben achtergelaten. Onbeschrijfelijk, dus ik verwijs maar naar de foto’s.
Dinsdagochtend begonnen we weer veel te vroeg met een college. Jammer genoeg was het deze keer in speedy French, dus kon ik er niet echt iets van volgen. Gelukkig was de powerpoint in het Engels, dus die heb ik maar overgeschreven om te doen alsof ik er iets van begreep. Toen het college om kwart over tien afgelopen was, zijn we meteen de bibliotheek in gedoken om tot half zeven te studeren. Natuurlijk kon dat niet zonder een grote berg chocola en een echte Hollandse lunch. Wat je je daarbij voor moet stellen? Eigenlijk betekent dat gewoon lekker blijven zitten als om twaalf uur de hele bieb leegstroomt en als ongeveer iedereen een uur later weer terug is, zelf naar het restaurant gaan om een heerlijke maaltijd te nuttigen met zelf meegebracht brood, een pot nutella en een theezakje (warm water is gratis in het restaurant te krijgen :P). Misschien worden we daarom wel zo raar aangekeken…

De rest van de week was even leuk en druk, maar als ik alles ga vertellen wordt het een beetje veel. Nu ga ik maar gauw slapen, want morgen moet ik alweer om half zeven mijn bed uit om te gaan skiën! :)

Liefs!
Marlieke

  • 10 Februari 2012 - 23:43

    Frank:

    Ik ben trots op je dat je je staande weet te houden onder dit 'Zwitserse regiem': de hele dag studeren, wegwijs worden in een hutspot aan talen en accenten, en la bise. Nu nog staande blijven op skies ;-)

    Take care!

  • 10 Februari 2012 - 23:58

    Ineke DIetz:

    Nou saai Is je verblijf in Genève niet hè? ;-)) En dan die foto's die je in Versoix gemaakt hebt: wat een schouwspel! Die foto met de zeemeeuwen op de voorgrond is werkelijk schitterend! Is dit elke winter zo of vonden de 'localo's' dit ook bijzonder? Ik heb dat nog nooit gezien op welke foto dan ook! Die bomen waren ware kunstwerken geworden.
    Super dat jullie zo gastvrij onthaald zijn.
    Ik wens je een fijn weekend! Kus Ineke.

  • 11 Februari 2012 - 09:02

    Lobke:

    Woo! Versoix is net moderne kunst :P Supermooi!! Blijf lekker genieten daar! X

  • 11 Februari 2012 - 11:04

    Sjanna:

    Marliek! Wat een heerlijke verhalen! Leuk om te lezen wat jij daar uitspookt en wat een totaal andere wereld van de mijne. Eigenlijk is nu heel het leven in Europa totaal anders dan het mijne.;) Maar toch, het is allebei heel anders dan ons Leidse leven! Blijf lekker doorschrijven en succes met de colleges in allerlei talen. Ik doe het je niet na! Je foto's zijn ook bizar zeg, zo'n bevroren wereld. Een sprookje dat je niet snel zult vergeten.:)

    Liefs!

  • 11 Februari 2012 - 22:48

    Dicky:

    woh! dat wil ik ook wel, halve liter bier. Mareh.. ga je daar nog iets serieus doen, dan alleen mar de toerist uit te hangen xD
    Verder wel leuk voor je en ijzig koud :p

    succes ;)

  • 13 Februari 2012 - 14:05

    Selma:

    Hoi hoi,

    Allereerst moet ik natuurlijk zeggen dat ik net op Facebook de foto's van het skiën heb gezien. Hele mooie foto's, vooral de outfit vind ik erg mooi! Zit ie goed? Niet te groot?
    Ik lees dat je het iig naar je zin hebt. En ook te zien aan de foto's.. Brr.. wat koud joh! En dan ook nog eens naar een homofeest.. Is het dan wel waar dat je gay bent? ;) Pas maar op, want je weet hoe dat bij badminton gaat ;)

    Genoeg gezwatst! Heel veel plezier nog! En tot over 77 dagen!

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Genève

Studeren (?) in Genève

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2012

C'était bonard!

23 April 2012

My life...

10 April 2012

Interrailen door Zwitserland

02 April 2012

Rare jongens, die Zwitsers

28 Maart 2012

Servetten kunnen wel ijshockeyen
Marlieke

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 30131

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 26 Oktober 2015

Oogheelkunde in Vietnam

17 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Vrijwilligerswerk in Kameroen

28 Januari 2012 - 30 April 2012

Studeren (?) in Genève

Landen bezocht: