Vous parlez Franglais? - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu Vous parlez Franglais? - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Marlieke Dietz - WaarBenJij.nu

Vous parlez Franglais?

Door: Marlieke Dietz

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

20 Maart 2012 | Zwitserland, Genève

In mijn vorige blog had ik dan wel gezegd dat het niet nodig was om naar de Autosalon van Genève te gaan, maar wij autofreaks konden het natuurlijk toch niet laten. Het is op Detroit na de grootste autoshow ter wereld, en dat is te zien! Ik kon er niks aan doen dat mijn mond openviel toen ik binnenkwam. Een gigantische hal vol met glinsterend en glanzend blik, wat natuurlijk alleen zo glom, omdat er duizenden hele felle, en niet te vergeten hele warme lampen op stonden, straalde me tegemoet. Ik wist niet hoe snel ik mijn winterjas uit moest krijgen! Toen dat uiteindelijk toch gelukt was en ik mijn mond zorgvuldig weer gesloten had, zijn we alle mooie mannen – uhhh, auto’s gaan bekijken. Tja, het is echt zo dat de werknemers daar mede zijn geselecteerd op uiterlijk. Daarnaast moeten ze ook wel minstens drie talen spreken en hele dagen lang in maatpak in die hitte met de handen op de rug staan, maar de pakken mogen ze houden en voor het achterlijk hoge salaris dat ze krijgen, zou ik het ook nog wel doen :P. Dit is ons trouwens verteld door de broer van het gastgezin van Maxime, die dat werk bij Porsche doet. Hij heeft ons ook even de duurste auto’s (2 miljoen euro) gewezen en ik heb een mooie poster van een Porsche gekregen, die ik natuurlijk niet naast mijn canvasdoek met rozen ga hangen. Dus, mochten er mensen geïnteresseerd zijn in een souvenir: wie het eerst komt, wie het eerst maalt ;).

Vooral bij de Franscursus en pubnights, maar eigenlijk altijd en overal, merk ik dat ik verschillende talen door elkaar denk en spreek. Dat ik tegelijkertijd Engels en Nederlands probeer te praten, was ik al wel van mezelf gewend, maar het is nu ook wel eens zo dat ik niet op het Engelse woord kan komen, omdat het Franse al in de weg ligt. Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit als je het tegen Zwitsers hebt, maar Amerikanen, Engelsen en Australiërs (die heb je hier veel!) vertikken het nog altijd om een tweede taal te leren. Gelukkig zorgen al onze taalfouten ook voor een hoop hilariteit. Zo wilde Evelien toen ze laatst een paar minuten te laat de werkgroep binnen kwam stormen, duidelijk maken dat de bus vertraging had. In het Frans is dat natuurlijk ‘le bus était en retard’, maar de werkgroep was in het Engels, dus vertaalde ze het netjes naar ‘I’m sorry, but the bus was retarded!’ :P.
Hoewel ik het probeer te vermijden leer ik hier zelfs nog wat Duits en Switzerdeutsch. Dat laatste lijkt echt totaal niet op Hoogduits, dus ik ben blij dat de meeste Zwitsers wel Engels kunnen. Afgelopen zondag hebben Edith, Evelien, Maxime, Nina en ik namelijk een vierdaagse citytrip in de paasvakantie gepland naar Luzern, Bern (Duitstalig), Lausanne en Montreux :).

Het zaterdagse tripje van afgelopen week was een bergwandeling van ongeveer vijf uur. Of in ieder geval, dat was het idee. Omdat Edith en Evelien allebei bezoek hadden van familie uit Nederland, gingen alleen Maxime, Nina en ik met de trein naar Saint-Cergue, het dichtstbijzijnde plaatsje van waaruit je echt de bergen in kan. De tocht ernaartoe met een echt bergtreintje was al leuk, maar in het dorpje aangekomen bleek dat nog op heel veel plekken sneeuw lag… Faal! Bij de toeristeninformatie werd ons een wandeling van een uur aangeraden die grotendeels sneeuwvrij zou moeten zijn. Dat bleek toch ook tegen te vallen. De eerste honderd meter was niet te doen geweest als we niet een paar gripzolen met ijzeren noppen eronder hadden gehad. Daarmee rende Maxime heen en weer tussen Nina en mij om ons glibberend en glijdend een stukje verder over het ijs te helpen. Gelukkig werd het pad snel beter begaanbaar en konden we nog een mooi uitzichtpunt bereiken. De terugweg was leuker en ging ook een stuk sneller dankzij een plastic zak en een duwtje in de rug :P.
Omdat we zoveel tijd over hadden zijn we in een willekeurig dorpje uit de trein gestapt om te lunchen en in de speeltuin te spelen. De rest van de middag hebben we doorgebracht in Nyon, een klein leuk stadje met een mooi kasteel aan het meer van Genève, waar je ook heerlijke crêpes kunt eten.

Het grote plein naast mijn huis heeft tot nu toe bijna dagelijks vol gestaan met marktkraampjes, maar ik denk dat ik voorlopig mijn rommel ergens anders moet kopen. Er wordt op dit moment namelijk een kermis opgebouwd. Het valt natuurlijk niet te vergelijken met de Tilburgse kermis, dus ik ben vooral benieuwd hoeveel geluid het zal gaan produceren. :P Ik was net gewend aan het lawaai van de kroeg aan de overkant van de straat!

Bisous!
Marlieke

  • 20 Maart 2012 - 10:43

    Frank:

    Ik begrijp dat de Autosalon je geïnspireerd heeft te investeren in een plastic zak. Onder bepaalde condities blijkt dat een prima vervoermiddel te zijn. Iets voor een ingezonden brief in Arts & Auto?

    Fijn dat je zoveel plezier hebt.

  • 20 Maart 2012 - 11:37

    Suzanne:

    Mag ik helpen met die brief?

    En niet opscheppen, jouw duits is heus niet zo goed dat je alle verschillen tussen zwitsers duits en hoogduits herkent. Wss snap je er alleen nóg minder van :p

    Ik heb sinds vanochtend ook een vaccinatieboekje! Fijn wat chemische hepatitis gescoord en me laten vertellen dat likjes en prikjes van honden, vleermuizen, ratten en schorpioenen in Marokko levensgevaarlijk zijn. Leuk reisje wordt dat ^^

    Blijf er maar van genieten :) Kusje

  • 20 Maart 2012 - 12:38

    Meia:

    Die Dietzmeisjes zijn een reislustig volkje en, gelukkig voor ons, kunnen ze mooie verhalen schrijven!

  • 20 Maart 2012 - 12:55

    Ineke DIETZ:

    Oh... Marlieke Bob is gek van Porsche!! ben ik de eerste ;-))
    Geniet lieverd!!!

  • 20 Maart 2012 - 13:01

    Ineke:

    Fantastisch die foto op de plastiek zak,;-0)) maar goed dat jullie ook calorieën verbruiken want jullie eten lekker zeg. Fondue natuurlijk en Zwitserse chocolade... Geniet!!!! Leuke foto's! Muchos besos!!!
    (om het talen pakketje compleet te maken ;-))

  • 20 Maart 2012 - 15:39

    Ps:

    wie bracht die plastic zak eigenlijk steeds terug naar boven voor de volgende?

  • 20 Maart 2012 - 16:06

    Kyra:

    En dan zeggen ze dat vrouwen niet van mann... eeeh... auto's houden ;)
    Ontzettend leuk om weer een update te lezen, volgens mij vermaak jij je prima daar! Doen jullie ook nog aan studeren of..?

  • 20 Maart 2012 - 17:12

    Selma:

    Ja Marlieke, ik mis ook het stukje over studeren! Van Danique hoor ik allemaal dat je ineens heel veel aan het studeren bent, maar dat zie ik hier niet terug.
    Alle gekheid op een stokje, weer een leuk verhaal en ik ben blij dat daar ook mooie mannen zijn. Waar zijn de foto's daarvan? ;)

    Veel plezier nog!

    Xxx

  • 20 Maart 2012 - 21:19

    Wouter:

    Op de plek van die autosalon was vroeger ook een permanent automuseum. Daar ben ik zo'n 12 jaar geleden een keer geweest maar ik geloof niet dat het nog bestaat...

    Wij hebben trouwens vorige week ook maar weer eens tartiflette gegeten. Dat was hoog nodig ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Genève

Studeren (?) in Genève

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2012

C'était bonard!

23 April 2012

My life...

10 April 2012

Interrailen door Zwitserland

02 April 2012

Rare jongens, die Zwitsers

28 Maart 2012

Servetten kunnen wel ijshockeyen
Marlieke

Actief sinds 19 Jan. 2012
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 30134

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 26 Oktober 2015

Oogheelkunde in Vietnam

17 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Vrijwilligerswerk in Kameroen

28 Januari 2012 - 30 April 2012

Studeren (?) in Genève

Landen bezocht: